Speedway és a Titán alkatrészek-Beszélgetés Baráth Luigival
V.Laci 2013.01.13. 21:40
Titán alkatrészek használatáról eddig csak hallani lehetett, viszont semmi konkrétum nem szivárgott ki róla. Több alkalommal végeztek teszteket, de ezek úgy is csak élesben derülnek ki milyen sikeresek lesznek.
Ebben a szezonban már lehet a titán alkatrészeket használni a motorokban. A titán könnyebb, tartósabb és jobb teljesítményt adhat a motoroknak(?) Mi erről a te véleményed, több évtizedes tapasztalat után?
- Ez így igaz. A 80-as évek után ez év január 1-jétől újra engedélyezett a titán alkatrészek használata, de csak a motorban a váz kerekek stb. nem alkalmazható!
Valóban könnyebb, ez vitathatatlan. Azonban a tartósságát vitatnám, hiszen hosszú évekkel ezelőtt a sok probléma miatt tiltották be! Az akkori motoroknak a fordulatszáma pedig messze elmaradt a napjainkban lévőktől.
Elmúlt év végén minden GM képviselet megkapta a GM gyár hivatalos állásfoglalását, hogy nem kívánnak titán alkatrészeket forgalmazni!
Visszatérve a klasszikus salakmotorozáshoz, nem hiszem, hogy van rá szükség, mivel, amit ezzel nyerünk, azzal semmivel nem vagyunk előrébb. Gondolok itt a magas 11000ford/perc után nagyon gyorsan esik a teljesítmény és ráadásul a túlzott hosszú ideig tartó magas fordulatszám veszélyes, nem beszélve anyagiakban is megterhelő lehet.
Mennyire viseli ez meg a versenyzők pénztárcáját?
- Attól függ hogy milyen alkatrészeket szeretnének kicserélni pl: std. GM szelep €40;-/db, addig a titánból készült € 80;-/db. Ehhez pl. hozzájön a magasabb munkadíj, mivel az eredeti dolgokhoz nagyban hozzá kell nyúlni. Aztán az idő majd eldönti , hogy megérte–e.
Nem fog-e emiatt még jobban szétszakadni a salakmotoros mezőny? Gondolok itt arra,hogy a gazdagabb és komoly szponzorokkal rendelkező versenyzők fognak emiatt jobban érvényesülni (?)
-Vannak olyan pályák, amelyeken talán hátrányba kerülhetnek azok a versenyzők, akik nem engedhetik meg maguknak a plusz költséget, de azért fizika az fizika marad.
Nem hiszem hogy most ettől kezdenek el a pályacsúcsok megdőlni.
- Néhányan már elkezdték tesztelni ezeket a fejlesztéseket, többek között a háromszoros hosszpályás világbajnok Joonas Kylmäkorpi. De eddig semmilyen információ nem szivárgott ki a motorok teljesítményéről. Te hallottál-e már valamit róla, esetleg van e valamilyen tapasztalatod az új fejlesztéssel kapcsolatban?
Igen, ezt én is hallottam, hogy tesztelt Olaszországban, de semmi közelebbit nem halottam erről a tesztelésről.
Azt tudom, hogy néhányan a tesztpadon próbálnak és próbálják a facebookon meg twiteren kiszivárogtatni, hogy mennyire elől járnak a fejlesztésben.. ;-D
Egyenlőre az alkatrészek állnak rendelkezésre, semmiféle tesztelést nem csináltam. Talán néhány hét múlva, de csak a pályán akarok próbálni, mert a tesztpad csak tesztpad!..idő és pénzpocséklás. Élesben a pályán sokkal könnyebb használható információt szerezni.
Nagyon megnehezítik így a szegényebb speedway hatalmak fejlődését. Szerinted mi lehet ennek a célja egy újabb FIM fogás, mint a kipufogó botrány volt?
- Nem értettem a kipufogóval alkotott szabályokat sem, mert veszélyes és bizonyított tény, hogy a mostani motorok zajszintje már elérte, ha nem meghaladta a néhány évvel ezelőttiét.
Kipufogóval kapcsolatban Dániában ez évtől engedélyezett a régi kipufogók használata is!
Az, hogy az FIM milyen elvek alapján hozza meg döntéseit, nem tudom. Az viszont nagyon érezhető, hogy nagyon nagy kárt tesznek a szabályalkotók….
|