Beszámoló a 2013. 06. 10-én megtartott Szakági Tanács üléséről
2013.06.28. 12:30
Ahogyan megígértük, következzék egy beszámoló a legutóbbi szakági tanács üléséről, melyre csupán azért kellett idáig várni, mert az időközben lebonyolításra kerülő versenyekkel kapcsolatos feladatvállalásainknak kellett megfelelni.
Szeretnénk jelezni, hogy ebben az esetben nem a jegyzőkönyvet tesszük közzé, hanem csupán tájékoztatási céllal a sportszerető közönséget is érintő fontosabb információk összegzéséről van jelen helyzetben szó, melynek során a szövegpontos megfogalmazás igénye annak terjedelmes volta okán mellőzésre kerül.
A hivatalos tanácsülésen képviseltette magát Hermann Henrik, a MAMSZ elnöke, Nagy Róbert szakágvezető, valamint a nemzetközi útjáról nemrégiben hazatérő Daragó István is. A meghívásnak eleget tettek Kappelmayer Antal és Kiss Kata szakági tanácstagok. Jelen volt még a debreceni klub képviseletében Tabaka József klubelnök, Kuncz Richárd a Motomax képviseletében, valamint Vadász János a szakági tanács tagságán túl a BIG’s motorsportklub képviseletében.
A meghirdetett esemény a napirendi pontoknak megfelelően vette kezdetét, melynek első pontjaként Daragó István számolt be a közelmúltban Abensbergben megtartott FIM ülésen történtekről. A mintegy másfél órás beszámoló tagadhatatlanul rengeteg hasznos információt tartalmazott a jövőbeli nemzetközi elképzelésekkel és szabályváltozásokkal kapcsolatosan, melyek e sorok írásakor részletesen nem kerülnek kibontásra, tekintve, hogy azok szinte teljes hányada sportszakmai témákban jelent változásokat, a sportot szerető közönséget közvetlenül nem érintik. A beszámoló végén Daragó István az ülés előtt kidolgozott és a szakág elé terjesztett anyagához híven ismét kitért arra, hogy meglátása szerint a salakmotorsport túlélése jelenleg a 24. órában van, megítélése szerint haladéktalanul el kell kezdeni egy olyan rendszer felépítését, mely a gyermekmotoroztatáson keresztül kapukat nyit az elkövetkezendő generációk számára sportunk szélesebb körű megismerésének céljából. Tabaka József felhívta a figyelmet arra, hogy az edzések szervezésében az egyik legnagyobb kihívás a biztonságos amatőr motoroztatás feltételeihez szükséges költségek megteremtése. A felvetés során napvilágra került az is, hogy jelen pillanatban nem is világosak az ezzel kapcsolatos törvényi rendelkezések, melyet a közeljövőben jogi szempontból ellenőriztetni szükséges.
Ezt követően Vadász János a következő napirendi pontban meghatározottaknak eleget téve beszámolót tartott a szakági tanács összetételéről, valamint a tanács által összeállított tervezetről. A szakági tanács összetétele a következőképpen alakul:
Nagy Róbert szakágvezető
Kappelmayer Antal sportszakmai helyettes
Vadász János operatív helyettes
Szabó Kata tanácstag
Kuncz Richárd tanácstag
A szakág munkáját segítendő, különböző témakörökben szakmai csoportok kerültek felállításra, melyek egy-egy fontosabb szakterület feladatainak kidolgozásában vesznek részt, majd közreműködnek az adott feladatok végrehajtásában. A korábbi egyeztetéseknek megfelelően a következő csoportok kerültek felállításra.
Gazdasági szakcsoport: (marketing, reklám, szponzori, önkormányzati): Szabó Kata, Török György, Dr. Bárdos Róbert vállaltak szerepet, kik közül Szabó Kata a bankszektorban lát el vezetői feladatokat, Török György klaszterhálózatot működtet, melynek egyebek mellett célja vállalkozások és egyéb szervezetek rendszerbe szervezése, valamint az együttműködések kimunkálásával meghatározó profitemelés elérése. Dr. Bárdos Róbert az egészségügyben dolgozik, de sikeres vállalkozóként látja el mindennapi feladatait, így tapasztalatai megfelelő módon egészítik ki a csoportban végzett szakmai munkálatokat.
Jogi szakcsoport: (általános jogi, ügyrendi feladatok, jogi normakontroll): Dr. Német Zsolt, Dr. Fekete Szabó Tamás, mindkét szakember esetében jogi pályán tevékenységet gyakorló, önálló eljárási joggal rendelkező ügyvédekről van szó.
Média szakcsoport: (rádió, TV, írott és elektronikus sajtó, közönségkapcsolatok): Piroska Edit sportbíró, vezetőbíró, online sporttudósító, Boros Norbert sportújságíró, Vidu Pál sportújságíró (a hazai televízió-csatornákon való közvetítések rendszeres szereplői, nem csak a salakmotor sportban), valamint Vadász János.
Pályázati szakcsoport: (pályázati források feltérképezése, pályázatok kidolgozása) Dr. Király Tünde, Berta Zsolt, Szabó Kata. Pályázatírási tekintetben nagy tapasztalattal és referenciával bíró szakemberekről van szó.
Szabadidő motoros szakcsoport: (gyermekmotoroztatás, hobbisták, utánpótlás szervezése)
Balogh Csaba, az országos szinten jegyzett, szabadidő- és sportmotoros FMP Motor Group vezetője, valamint Kristóf Pál, a gyermekmotoroztatás kialakításában is tapasztalattal rendelkező csoporttag.
A szakcsoportokban szerepet vállaló személyek névsora még nem teljes, annak bővítése is további szakági szándék.
A fentebbi csoportok ismertetését követően Kappelmayer Antal a szakágvezető sportszakmai helyetteseként javasolta egy további szakcsoport felállítását, mely sportszakmai szakcsoport elnevezéssel került felvetésre. Ennek tagjai a szakág keretében szerepet vállaló klubok vezetői, vagy azok delegált képviselői és az elnevezéshez híven a szakággal kapcsolatos sportszakmai tevékenységet hivatottak segíteni. A javaslat a tanács részéről elfogadásra került. Mindezeknek fényében a közeljövőben ezek a csoportok fogják kialakítani az adott területeken szakágunk tevékenységének jövőbeli irányát, melyet a szakági tanács elfogadása után teljes gőzzel igyekszünk végrehajtani. Kuncz Richárd egyebek mellett hangot adott annak, hogy számára nehezen értelmezhető a speedway jelenlegi, igen nehéznek mondható helyzete, tekintettel arra, hogy ez a technikai sport rendelkezik egy olyan egyedülálló lehetőséggel, amivel sok más szakág már csupán jellegénél fogva sem élhet, ez pedig a speedwayversenyek aréna jellegű lebonyolítási gyakorlata. Az elmondottakból és ehhez kapcsolódva Szabó Kata véleményéből is kiderült, hogy ha az ilyen jellegű pályasportra nem kielégítő az érdeklődés, az leginkább nem a sportnak köszönhető, hanem valamiféle hiányos menedzselési gyakorlatra vezethető vissza. Pont ezt erősítendő került szóba a supermoto és quad flat track ágának a szakágon belüli megjelenése, mert mindez lehetőséget nyújt minden működő pálya életében a közönségszám és az ezzel együtt természetszerűleg megjelenő nagyobb bevétel realizálására. Az ülésen a továbbiakban elhangzott az is, hogy még a szezon vége előtt valószínűleg Mórahalmon valamely versenyhez kapcsolva, a szakágban feladatot részt vállalók számára megszervezésre kerül egy olyan weekend, amely legalább két napban kerül lebonyolításra, és egyetlen célja az, hogy kialakítsa a szakterületenkénti működések és feladatok rendszerét az abban résztvevők közreműködésével. Nagy Róbert elmondása szerint a találkozóval cél lenne az is, hogy ez az esemény nyitott legyen minden előzetesen regisztráló résztvevő számára azzal a kitétellel, hogy a szakág a későbbiekben közvetlenül is számíthat e jelentkezők aktív segítségére szeretett sportunk felemelkedő pályára történő átállításának érdekében. Ennek részleteiről a későbbiekben hírt adunk. A tervezetben foglaltak szerint mostantól nagyobb figyelem kerül a versenyzők szakmai és erkölcsi támogatásának erősítésére. A szakágnak törekedni kell a meglévő pályák és klubok hangsúlyosabb szakmai támogatására (pl. pályázat, marketingismeretek fejlesztése, stb.), az ésszerűség keretein belül pedig minden eszközzel segítenie szükséges az új pályalehetőségek kibontakozását. Haladéktalanul lépéseket kell tenni egy országos hálózattal bíró online televízió kialakítására. Az utánpótlás-nevelés tekintetében – figyelembe véve Daragó István dolgozatát – meg kell kezdeni a gyermekmotoroztatás megszervezését a szakágban megmaradó csekély anyagi erőforrások ésszerű felhasználásával. Ezt kiegészítendő meg kell kezdeni az úgynevezett mentorprogram kidolgozását, melynek során központi közösségi alap kerül létrehozásra, ahová olyan apró források kerülnek nagy számban bevonásra, melyek a sok kicsi sokra megy - elv alapján teszik lehetővé önerős finanszírozási bázis megteremtését, melynek során reményeink szerint tőkeerős szervezetek bevonásával koncessziós rendszerben lehet finanszírozni a majdani utánpótlásképzést. A rendszer fundamentumaként meghatározható gyermekmotoroztatás első apró lépésének tekinthető az a civil kezdeményezés is, melynek eredményeképpen a Fogas-család a IV. Sándorfalvi Motoros Találkozón sportunk népszerűsítésének céljából salakmotorokat állít ki az eseményen résztvevő közönségnek, melynek mentén helyi értékeket bevonva egy gyermekmotoroztatásra alkalmas, kis teljesítményű, házilag is viszonylag könnyen megépíthető „edzésre” alkalmas kisgép is bemutatásra kerül.
A következő napirendi pontban a szakági tanács áttekintette a borsodi megyeszékhellyel kapcsolatos történések mindenki által megismert helyzetét. Mivel az érintett klub vezetője ismét távolmaradt a meghirdetett hivatalos szakági tanácsi eseménytől, így a tanács felkérésére Hermann Henrik telefonon történt felkérdezésére a klubvezetőtől azt a tájékoztatást kaptuk helyben, hogy az év hátralévő részében a klubnak nem áll szándékában további versenyek megszervezése, ennek megfelelően a miskolci magyar bajnoki forduló sem kerül megrendezésre. A szakági tanács ülése tudomásul vette a tájékoztatást.
A négyes napirendi pont során világossá vált, hogy a magyar bajnoki rendszer eredetileg elképzelt menetrendje nem megvalósítható a miskolci változások tükrében. A kiértékelés során megállapításra került, hogy ez a változás azonban nem ad elegendő okot arra, hogy önmagában a 2012-ben elfogadott OB rendszer is megváltoztatásra kerüljön. Végül Daragó István közlésére, mely szerint nincs mód az előző évben meghatározottak módosítására, a szakági tanács tudomásul vette, hogy az OB 2013. évi versenyrendszere a 2012-ben elfogadottaknak megfelelően kerül lebonyolításra. A tanács várja, hogy a jelenlegi rendszert felállító klubok milyen megoldást kívánnak alkalmazni a kialakult helyzetben annak érdekében, hogy 2013-ban is lehessen bajnokot hirdetni. Nagy Róbert elmondta, tekintettel arra, hogy az elhangzottak értelmében a 2012. évben elfogadottak megváltoztathatatlannak minősülnek, tudomásul veszi azt, azonban a Big’s MSC számára teljességgel előnytelen rendszer miatt nem kívánja átvállalni a miskolci klub kötelezettségét, főleg annak fényében, hogy a végleges forma kialakításában meghatározó szerepet vállaló gyulai klub említésre sem méltatta a kialakult helyzetet.
Az ötös napirendi pontban Kappelmayer Antal előadta, hogy különböző okok miatt még továbbra is lehetőség van a 2014. évi világversenyek Magyarországra történő hozatalára. A jelenlévők egyetértettek abban, hogy a MAMS nyújtsa be igénylését a hazai versenyrendezési lehetőségeket illetően, az pedig a későbbiek során kerül eldöntésre, hogy a megszerzett versenyjogosultság hol, milyen körülmények között kerül felhasználásra.
A hatos napirendi pont során megbeszélésre került a gyulai klubvezető által korábban tett találkozási kezdeményezés, mely zártkörű formában kerülne lebonyolításra a szakági tanács teljes kizárásával, a speedway klubvezetők, valamint kizárólag szakágunk vezetőjének részvételével. Az ülésen jelenlévők egésze úgy látta jónak, hogy a békés együttműködések megnyugtató elrendezésének céljából a szakágvezető ismételten, ezzel együtt utolsó ízben tegyen nyilvános kísérletet e találkozó létrehozására. Természetesen az ezzel kapcsolatos további fejleményekről is beszámolunk alkalomadtán.
Összegezve tehát, ebből a hosszúnak mondható beszámolóból is látható, hogy milyen hatalmas területet ívelt át a kibővített szakági tanács napirendje, rámutatva arra, hogy az ülésnek már csak az előkészítése is jelentős energiát igényelt, ellentétben azokkal a jelzésekkel, melyek a szakági tanács tétlenségére igyekeztek utalni. A szakági tanácsi ülés tartalma is igazolja azt, hogy az ülésen elhangzott témák és felvetések nem elsődlegesen forrásbiztosítás függvényei, hanem cselekvőképes, tenni akaró szándéké. Ehhez a munkához várunk minden olyan segítő kezet, melyek eddig már csak a rendszer folytán sem voltak abban a helyzetben, hogy munkájukkal előremozdítsák a salakmotorsportban végzett hazai tevékenységet. Biztosak vagyunk abban, hogy az elmúlt négy hónapban lehetett volna talán többet, talán szebbet, talán jobbat is nyújtani a sportszeretők nagyobb örömére, mindazonáltal látni kell azt, hogy a baj ma akkora, hogy csak egy igen szűk mezsgye választja el a rengeteg probléma jószándékú elhárítását az igen kártékonynak nevezhető kapkodás kezelhetetlen működésétől. Reméljük, hogy tájékoztatásunk módja kielégítő, aki végigolvasta, annak gratulálunk, mert elmondhatja magáról, hogy valóban érdekli a salakmotorsport .
Üdvözlettel: Salakszakági Tanács
|
Szbb Jónapot Uraim !
Olvasom, olvasom, és csak olvasom...... és - mondanám - nem hiszek a saját szememnek.
Mindenesetre egy biztos : SZÓRAKOZTATÓ