j kipufogk ... ?
speedwaylive.hu 2010.03.13. 10:50

A mr-mr "versenyzi sztrjkkal" fenyeget, j kipufogkrl rta le szemlyes vlemnyt Lzr Zsolt.
Zsoltit sokan ismerik haznkban is. Tbb vtizedes tapasztalata s az j kipufog teszteken val szemlyes rszvtele -Krsko- alapjn, hiteles beszmolt kaptunk tle.
"1980 ta vagyok jelen a salaksportban s ebben a 30 vben kiprblhattam mindenfle szerept ennek a sportgnak. Voltam versenyz, szerel ,tmogat s hobby menedzser. Laikusok szerint ebben a 30 vben a sportban nagyon nem vltozott semmi, de ha egy kis "boncolst" vgznk tapasztalhatjuk, hogy rengeteg valtozs volt. Ezek kztt tbszr szerepelt a motorok hangtompitsa is.
Elszr a nyolcvanas vek vgn jtt be egy szigor szably, melyben a FIM megkvetelte a hang tompitst. Az j rtk 102 decibel lett ,az addigi JAWA, TOLBA, stb.. hangtomptkat a FIM s UEM versenyeken tilos volt hasznlni.
Emlkszem, mr akkoriban nagy gondokat okozotak az j kipufogk, hiszen befolysoltk a blokk nyomatkt, fulladtak a motorok. Sokan probltk az j szablyt bojkottlni. Ekkor megjelent a KING kipufog rendszer j tomptja, ami nem "hatott" anyjira a blokkok karakterisztikjra es nem kellet annyi beavatkozs a blokkokba, szval elegedett volt mindenki, a szervezk, a versenyzk, a tuning mesterek.
Kzben jtt a "fekv" blokkok forradalma, amit mr azeltt nhny vvel a hosszplyn j nhnyan hasznltak. Br a kezdetben a brit ligban tilos volt a hasznlatuk, r nhny vre mr csak veteran versenyeken lthattunk "ll" blokkokat, na meg a jgmotorozsban. Volt ott is kivtel, Franz Zorn, de ahogy hallani a slypont miatt jobb az ll blokk a jegezsre
Kztudott, hogy az egyhengeres paripk maximum fordulaton nagy zajt produklnak, igy a FIM a ktezres v msodik felben azon kezdtek dolgozni, hogy mg egyet csavarjon a hang lefojtsn. Sajnos a sportot sem keruli el a politika s a mohsg, egyesek azonnal nagy piacot lttak ebben a dologban. Kihasznlva pozicijukat, azonnal cgeket kezdtek keresni, hogy egy j kipufogrendszert hozzanak ltre s azt minl elbb elfogadtassk s forgalomba hozzk. A cl: megelzni a tbbi gyrtt.
Mindenki ismeri a kzmondst; "Aki msnak vermet s, maga esik bele". Rviden az trtnt, hogy egy szemly, akit nem nevezek meg, (nem akarok brsgra jrni!) Igor Akrapoviot krte meg, hogy kifejlesszen egy j hangtomptt. Ez a szemly akit nevezznk x.y.-nak tett is arrl, hogy j prezer kipufog el legyen adva, hisz a FIM rbllintott a tesztekre, mert a prbadarabok megfeleltek a hangmrseken. Aki nem ismeri Igor Akrapoviot; rviden annyit, hogy egy vilghr kipufog tuner, aki tobb mint 20 ve gyrtja a kipufogkat szerte a vilgban. MOTO GP, Superbike, ngytem crossmotorokra, stb. az egyik leggazdagabb szlovn vllalkoz. Kipufog rendszereit a vilgon a legjobbnak tartjk. Igen m, de Akrapovinak az egyhengeres, lghtses metilalkoholollal zemel blokkokkal val tapasztalata egyenl a nullval! Ha mg azt is figyelembe vesszk, hogy az Akrapovi fle hangtomptk teljesen ms alapon vannak sszelltva illetve tervezve, akkor nem kell tudsnak lenni, hogy rjjjnk: az egsz szria egy nagy baklvs lett.

Mostanra, eladsra ksz prezer hangtompt az engedllyel dsztve, de merem mondani ritka amelyik vevre is fog tallni. Ne legyen igazam.
Volt szerencsm vgignzni a teszteket, az eredmnyek ksz katasztrfa. A blokk mr a rajtnl ki akarja lehelni a lelkt mire felprg, jn a kanyar bemenete, a blokk valahogy kiprg, utna amikor a motort "szoritani" kell, akkor jnnek a gondok. Vlemnyem szerint "mly plyn" egyenesen letveszlyesek lettek tle a versenygpek.
Egy 80-as vekben megjelent Motor Rev szmbl idznm, Adorjan Zolit: "a mly plykon csak egy ers motor menti meg a versenyzt!"-s ez igy igaz.
Az j kipufogk hasznlata nagy viszhangokat keltett szerte a vilgon. Br a PRODRIVE s a KING valamivel jobb eredmnyeket mutattak, azok is messze llanak az elvrsokhoz .Mindkt emlitett kipufog "abszorpcis" alapra van gyrtva, (az Akrapovi gynevezett, reflekcis alapon) de a blokkok tlmelegedst okozzk. Mg csak kora tavasz van, mi lesz ksbb? Tavasszal, nyron amikor a hmr a dupljt mutatja majd a mostaninak.

Az j rendszer(ek) egyarnt fejfjst okoznak a versenyzknem s a tuning mestereknek is! A trningekrl rkez hirek, hogy a motorok egy-egy edzsen megragadnak, semmi j jvt nem mutatnak... senki sem engedheti meg magnak, hogy egy verseny sok ezer euroba keruljon, mert gy sszeomlik az egsz szisztma. Ezzel a "szegnyebb" versenyzk mr most szgre akaszthatjk a vaspapucsot, mivel egy ilyen "rezsi" nem jn ssze.
Vlemnyem szerint, ha a FIM nem enged, nagyon nagy bajba kerl a salakmotorozs olyan orszgokban mint Ausztria, Szlovnia, Magyarorszg ... !"
Lzr Zsolt
Szlovnia
|