Új kipufogók ... ?
speedwaylive.hu 2010.03.13. 10:50
A már-már "versenyzői sztrájkkal" fenyegető, új kipufogókról írta le személyes véleményét Lázár Zsolt.
Zsoltit sokan ismerik hazánkban is. Több évtizedes tapasztalata és az új kipufogó teszteken való személyes részvétele -Krsko- alapján, hiteles beszámolót kaptunk tőle.
"1980 óta vagyok jelen a salaksportban és ebben a 30 évben kipróbálhattam mindenféle szerepét ennek a sportágnak. Voltam versenyző, szerelő ,támogató és hobby menedzser. Laikusok szerint ebben a 30 évben a sportban nagyon nem változott semmi, de ha egy kis "boncolást" végzünk tapasztalhatjuk, hogy rengeteg valtozás volt. Ezek között töbször szerepelt a motorok hangtompitása is.
Először a nyolcvanas évek végén jött be egy szigorú szabály, melyben a FIM megkövetelte a hang tompitását. Az új érték 102 decibel lett ,az addigi JAWA, TOLBA, stb.. hangtompítókat a FIM és UEM versenyeken tilos volt használni.
Emlékszem, már akkoriban nagy gondokat okozotak az új kipufogók, hiszen befolyásolták a blokk nyomatékát, fulladtak a motorok. Sokan probálták az új szabályt bojkottálni. Ekkor megjelent a KING kipufogó rendszer új tompítója, ami nem "hatott" anyjira a blokkok karakterisztikájára es nem kellet annyi beavatkozás a blokkokba, szóval elegedett volt mindenki, a szervezők, a versenyzők, a tuning mesterek.
Közben jött a "fekvő" blokkok forradalma, amit már azelőtt néhány évvel a hosszúpályán jó néhányan használtak. Bár a kezdetben a brit ligában tilos volt a használatuk, rá néhány évre már csak veteran versenyeken láthattunk "álló" blokkokat, na meg a jégmotorozásban. Volt ott is kivétel, Franz Zorn, de ahogy hallani a súlypont miatt jobb az álló blokk a jegezésre
Köztudott, hogy az egyhengeres paripák maximum fordulaton nagy zajt produkálnak, igy a FIM a kétezres év második felében azon kezdtek dolgozni, hogy még egyet csavarjon a hang lefojtásán. Sajnos a sportot sem keruli el a politika és a mohóság, egyesek azonnal nagy piacot láttak ebben a dologban. Kihasználva poziciójukat, azonnal cégeket kezdtek keresni, hogy egy új kipufogórendszert hozzanak létre és azt minél előbb elfogadtassák és forgalomba hozzák. A cél: megelőzni a többi gyártót.
Mindenki ismeri a közmondást; "Aki másnak vermet ás, maga esik bele". Röviden az történt, hogy egy személy, akit nem nevezek meg, (nem akarok bíróságra járni!) Igor Akrapovičot kérte meg, hogy kifejlesszen egy új hangtompítót. Ez a személy akit nevezzünk x.y.-nak tett is arról, hogy jó párezer kipufogó el legyen adva, hisz a FIM rábóllintott a tesztekre, mert a próbadarabok megfeleltek a hangméréseken. Aki nem ismeri Igor Akrapovičot; röviden annyit, hogy egy világhírű kipufogó tuner, aki tobb mint 20 éve gyártja a kipufogókat szerte a vilgban. MOTO GP, Superbike, négyütemű crossmotorokra, stb. Ő az egyik leggazdagabb szlovén vállalkozó. Kipufogó rendszereit a világon a legjobbnak tartják. Igen ám, de Akrapovičnak az egyhengeres, léghűtéses metilalkoholollal üzemelő blokkokkal való tapasztalata egyenlő a nullával! Ha még azt is figyelembe vesszük, hogy az Akrapovič féle hangtompítók teljesen más alapon vannak összeállítva illetve tervezve, akkor nem kell tudósnak lenni, hogy rájöjjünk: az egész széria egy nagy baklövés lett.
Mostanra, eladásra kész párezer hangtompító az engedéllyel díszítve, de merem mondani ritka amelyik vevőre is fog találni. Ne legyen igazam.
Volt szerencsém végignézni a teszteket, az eredmények kész katasztrófa. A blokk már a rajtnál ki akarja lehelni a lelkét mire felpörög, jön a kanyar bemenete, a blokk valahogy kipörög, utána amikor a motort "szoritani" kell, akkor jönnek a gondok. Véleményem szerint "mély pályán" egyenesen életveszélyesek lettek tőle a versenygépek.
Egy 80-as években megjelent Motor Revü számból idézném, Adorjan Zolit: "a mély pályákon csak egy erős motor menti meg a versenyzőt!"-és ez igy igaz.
Az új kipufogók használata nagy viszhangokat keltett szerte a világon. Bár a PRODRIVE és a KING valamivel jobb eredményeket mutattak, azok is messze állanak az elvárásokhoz .Mindkét emlitett kipufogó "abszorpciós" alapra van gyártva, (az Akrapovič úgynevezett, reflekciós alapon) de a blokkok túlmelegedését okozzák. Még csak kora tavasz van, mi lesz később? Tavasszal, nyáron amikor a hőmérő a dupláját mutatja majd a mostaninak.
Az új rendszer(ek) egyaránt fejfájást okoznak a versenyzőknem és a tuning mestereknek is! A tréningekről érkező hirek, hogy a motorok egy-egy edzésen megragadnak, semmi jó jövőt nem mutatnak... senki sem engedheti meg magának, hogy egy verseny sok ezer euroba keruljon, mert így összeomlik az egész szisztéma. Ezzel a "szegényebb" versenyzők már most szögre akaszthatják a vaspapucsot, mivel egy ilyen "rezsi" nem jön össze.
Véleményem szerint, ha a FIM nem enged, nagyon nagy bajba kerül a salakmotorozás olyan országokban mint Ausztria, Szlovénia, Magyarország ... !"
Lázár Zsolt
Szlovénia
|