Speedway szabályok "emészthetően"!
2009.07.08. 16:36
Piroska Edit Vezetőbírónk készített egy szabályismertetést.
Először is köszönjük Editnek, hogy /Ő is/ a mi Oldalunkat választotta leközlőnek.
Átalakított Fórum rovatunkban -KAPCSOLAT- bárki kérdezhet, ha valami szabályt pontosan szeretne tudni, vagy egy kétes bírói döntésről olvasná egy illetékes véleményét, Edit válaszolni fog!
A salakmotorozás szabályai:
Az első és legfontosabb szabály: a bírónak mindig igaza van, ha esetlegesen még sincs, akkor sem fogja utána Neked soha bevallani.:)
Talán kezdjük a két perces szabállyal, mert innen indulna maga a verseny. Tehát a két perces szabály lényege, hogy a bíró dönti el, hogy mikor indítja el a két percet. Nincs leírva, hogy a depónak adott jelzést követően mennyi időn belül kell elindítania. Ez nálam pl. úgy működik, hogy figyelem a depókaput és ha látom, hogy már legalább 1-2 versenyző elindul befelé, akkor benyomom a két percet. Ismerve néhány versenyzőt, ha nem lenne két perces szabály, a versenyzőtársak megfőnének a napon és kifogyna az alkohol a motorjukból mire hajlandó lenne befáradni a pályára, de lehet még akkor is csinálna néhány próbarajtot és fél napig kapirgálná a starthelyet. Tehát ez egyfajta ösztönzés a versenyzők számára, hogy igenis tessék bejönni és két percen belül a startkockában állni. Mondjuk az tetszik, mikor néhány vezetőbíró elindítja a két percet és még egy versenyző sincs bent. Ilyenkor mindig arra gondolok, hogy mi van, ha nem ér be egyik sem? Fantasztikus futamot látna a néző….mind a négy versenyző kizárva 2 perc miatt. Jöhet a két tarcsi:) Mondjuk ilyet én még nem láttam, de azért mint elgondolás, azért nem volt olyan rossz.:)
Ha már a kapirgálásról beszéltem…startkésleltetés. Na, ez is a vezetőbíróra van bízva, hogy mit lát Ő startkésleltetésnek. Ha a ridernek már forog a sárga lámpa ( 2 perc ) és egy-másfél perc eltelte után még a túlegyenesben három próbarajtot csinál, majd megérkezik a startzónába, ott neki áll helyet keresgélni, majd még visszafordul és a start előtti kiszállónál is csinál egy próbarajtot, majd beér a startkockába és még nekiáll kuplungot állítani, szemüveget szellőztetni, csuklót lazítani, olajat keresni a salakréteg alatt. Na, ilyenkor már felmehet a bíróban a pumpa és kiküldheti a versenyzőt a depóba pihenőre. Gondolom ennyi munka után úgyis elfáradt szegény.:) Tehát bírója válogatja, hogy melyik résznél megy föl a pumpa. Van olyan is, aki lelkesen végignézi az egész mutatványt és nem csinál semmit, van olyan is, akinél már az első kapirgálás utáni visszafordulást követően szakad el a cérna.
Start. Na ez egy érdekes momentuma a speedway-nek. Itt nagyon sok minden eldől. „Egy jó rajt fél győzelem” by Adorján Zolly. Na nézzük, tehát megérkezett mind a 4 versenyző a startzónába, megkeresték a helyeket, amit mostanság már csak esernyős lányok segítségével tudnak megtenni. Bezzeg a régi szép időkben…még maguktól odataláltak.:) Tehát megvolt a vakarózás és úgy tűnik,hogy végre hajlandóak lezavarni a négy kört. Ilyenkor a bíró benyomja a zöld lámpát, ekkor a versenyző már nem mozoghat és nem jelezhet a bírónak, hogy hé öreg! valami nem jó a gépsárkányon, még visszamegyek és állíttatok rajta valamit. Tehát ott állnak mozdulatlanul (jobb esetben) és ekkor a bíró elnyomja a rajtot. Nincs leírva, kőbe vésve, hogy ennek mikor kell megtörténnie. Én figyelem a versenyzőket és ha látom, hogy nincs mozgás és felkészültek, akkor mehet a menet. Viszont ha látom, hogy Gipsz Jakab szép lassan csorog a szalag felé, akkor két eset létezik az én bírói gyakorlatomban. Megvárom, hogy rácsorogjon a szalagra és agyő, vagy megvárom míg rájön, hogy nem nyomom el a szalagot rá és visszahúzza a motort, na olyankor szoktam elengedni őket, aki meg mozgott és éppen azzal volt elfoglalva, hogy húzgálja vissza a gépet, az ÍJ (így járt.:)
Na elindultak végre, túl vagyunk a két percen, a startprocedúrán, jöhet az első kanyar. Na, ez a szabály, ami nem szabály. Pontosabban „elfogadott bírói gyakorlat” (húh de hivatalos voltam:)). Mit is jelent ez pontosan? Azt, hogy ha az első kanyarban történik a bukás, akkor automatikusan vissza kell rendelni mind a 4 versenyzőt. Na, ez így nem igaz, mert ilyen szabály nem létezik. Pontosan az az állásfoglalás, hogy abban az esetben lehet(!) visszarendelni mind a 4 ridert, amennyiben a bíró nem tudja megítélni, hogy ki volt a hibás. Ez sokszor van így, mert a rajt utáni tülekedésben van úgy, hogy a toronyból nem látszik, hogy ki indította el a domino-day-t. Viszont ez nem vonatkozik arra, ha teszem azt Surdilovics senkitől nem zavartatva kanyarközépen visszafordul és szépen kivitelezve megcsinálja a „Bódi féle piruettet”, vagy ha Agyalá Gyula marhára negyediknek próbál kívülről elfordulni, ott ahol már nincs hely, ahelyett, hogy visszavenne a gázból és próbálna mondjuk belülre váltani, vagy helyet keresni. Szóval érdekes „szabály” ez.:)
speedwaylive.hu/Piroska Edit
|